Nyttiga mellanmål klarar dagen

Goda viner i all ära. Men vad ska man äta när man väl hittat tillfälle och vin? Det är inte alltid man klarar av ett gott glas vin efter en allt för kolhydratrik lunch eller middag. Eller tvärtom. Ska man dricka lite champagne med vännerna på fredagskvällen kan det lätt kännas ganska snurrigt fort om man inte ätit något på länge. Något de flesta människor kan känna igen sig i är blodsockrets påtvingade turer på trötthetskarusellen. Oavsett om man ska dricka vin eller finns det en hel del goda lärdomar att ta ifrån gi och gi mat.

Det handlar om att äta mellan rätterna. Och äta rätt middag och lunch. Man kan lätt missförstå mellanmålen med att det är att tjuväta. Och tjuväta låter ju lika tabu eller fel som att tjuvdricka, hälla upp en starköl eller tappa upp ett glas vitt vin ur bag in boxen i kylskåpet. Men så illa är det inte.

När man känner att blodsockret är lågt kan man inte alltid bara vänta ut det. När man jobbar är det till exempel viktigt att vara pigg och kry i skallen så att man kan arbeta effektivt. Det går ju inte om man somnar. Här kan vi rekommendera ett gi mellanmål. Det kan förtäras på olika sätt. Delvis finns det snabba men naturliga kolhydrater och delvis kan man äta proteinhaltiga och feta snacks. Allt som kan hjälpa till att jämna ut blodsockernivåerna är tillåtet. Man ska veta att man inte blir fet av att ta en liten bit energi efter lunchen. Det handlar bara om att man inte äter för mycket. Här är några exempel på gi mellanmål:

• Nötmix med torkad frukt
• Ett glas filmjölk med fullkornsflingor
• Frukt – inte för mycket men med mycket fibrer
• En smörgås på fullkorn och ett rikligt lager smör

På fredagkvällen är man redo att ha den där mysiga vin-kvällen med vännerna. Då är man inte i samma behov av kolhydrater så då kan man äta lite charkuterier och kex istället. Till det lite italienska röda viner. Inge slår en Chianti Classico, kallskuret och några fina hårdostar. Läs mer på GI Viktkoll om hur du håller hungern i bukt.